WE Fashion en hun lessen

WE Fashion en hun lessen

Op 8 april staat er een artikel in De Telegraaf met Joris Aperghis, topman van modehuis WE Fashion. Daarin zegt Joris onder andere dat 81 banen op het hoofdkantoor in Utrecht verdwijnen maar ook dat er 29 banen bijkomen en dat men de komende jaren €15 miljoen gaat investeren in ‘digitale innovatie’ en ‘betere klantenbinding’.

Krakkemikkig

Het klinkt allemaal daadkrachtig en vlot maar men vergeet te vertellen dat de webshop van WE Fashion pas in 2009 het licht zag en dat die webshop tot op de dag van vandaag op zijn zachtst gezegd krakkemikkig, traag en slecht responsive is. Om van de eigen app via WEFashion.nl nog maar te zwijgen…

In zijn algemeen kan gezegd worden ‘te weinig, onvoldoende en te laat’. De oude formule van WE Fashion komt voort uit HIJ Herenmode, later aangevuld met de Witteveen-keten voor dameskleding, en aan het eind van de vorige eeuw uitgebouwd naar de WE-keten van ruim 150 winkels in Nederland zoals we die nu kennen met een internationale expansie naar België, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland. Daarnaast werd kinderkleding en bedrijfskleding opgepakt en nam men en passant ook de merken Van Gils en Bad Boys over van het failliete Vilenzo.

Indrukwekkend

Al met al indrukwekkend, in termen van de retail zoals we die uit de vorige eeuw kennen. Maar ook indrukkend zwaar omdat alle ontwerpen, productie, logistiek, overhead en sturing uit Utrecht komen. En pretendeerde men tot voor kort nog leidend te zijn qua modebeeld in het middensegment, in het interview moet Joris erkennen dat het nu vooral ketens als Zara en H&M zijn die bepalen wat onder ‘fashion’ wordt verstaan.

Het grote probleem is dat WE Fashion zich als vanouds richt het het zogeheten ‘midden-segment’ van de markt en daarbij haar klanten een ‘totaal-oplossing’ wil bieden. Blijkbaar is het Joris ontgaan dat de klant geen totaal-oplossing wenst. Dat is leuk als je een grote winkel hebt en kan kiezen uit wat voorradig is. Maar op internet werkt dat concept helemaal niet. Daar wil men snel zoeken, leuke of aparte dingen vinden, mensen zoeken onderscheidend vermogen en hun blik valt op alles wat ‘opvalt’. Niet op zaken ‘die een totaal-oplossing’ zijn.

Oude retail

Het niet kennen van hun klanten begint al in de eigen app. Na installatie moet je kiezen voor land en daarna voor de taal. Ik woon in Nederland en wens de app in de Engelse taal. Dat kan niet. Alleen Nederlands is mogelijk. Hetzelfde gebeurt voor België en Duitsland. En dat terwijl de app begint in de Engelse taal. Waarom vragen uit welk land je komt? Je hebt toch gevraagd om de instellingen van de telefoon te mogen uitlezen? Dat de app daarna, zeer langzaam, 8 plaatjes laat zien met onderwerpen lijkt leuk, maar de teksten zijn geschreven in de Engelse taal. Snapt u het nog? WE Fashion in elk geval niet, zoveel is wel duidelijk…

Het is duidelijk dat WE Fashion wordt geleid door de ‘oude retail’, mensen die weinig verstand hebben van crossmedia, responsive design, eMarketing, customer-knowledge en marketapproach. In plat Nederlands: Hoe heet je klant, wat wil je klant, hoe koopt je klant en hoe benader je je klant. Uiterst belangrijke vragen waar WE Fashion blijkbaar geen enkel zicht op heeft. Ze missen gewoon elke vorm van onderscheidend vermogen.

De lessen…

En de lessen die we hieruit kunnen trekken? Die is simpel… Ken je klant, weet wat je klant wil, speel daarop in en vertel het je klant. En die ‘wetenschap’ begint met opleidingen voor personeel (en liefst ook het management) en er voor te zorgen dat het personeel goed kan omgaan met wat nog rest aan klanten die de winkels bezoeken. Misschien kan WE Fashion dan nog het tij doen keren in plaats dat de wal het schip keert…

Geef een reactie

Copyright 2016 © Webshop Pro Alle rechten voorbehouden. Realisatie: It's all about You!