Trainen en doelen stellen

Trainen en doelen stellen

In mijn vorige columns heb ik verteld van Astrid, mijn Olympische vriendin. Zij bracht me op het idee voor deze serie columns over de vergelijking tussen Topsport en Webshops. Van haar heb ik geleerd dat succes alleen mogelijk is als je jezelf doelen stelt en daarvoor keihard gaat trainen. Dat geldt ook voor webshops.

Doel en Plan

Zo’n driekwart van de webshops maakt niet of onvoldoende winst. En dat komt allereerst doordat ze zichzelf geen doel stellen en dus geen plan maken. Want je kunt geen plan maken als je geen doel hebt en als je eenmaal een doel hebt gesteld dan heb je een plan nodig om dat doel te bereiken. Doel en Plan liggen dus in elkaars verlengde. Daarom is de eerste en belangrijkste cursus ‘ePlan’. De voorbereiding begint echter al eerder.

Die voorbereiding begint namelijk NU. Er is 75% kans dat de status quo van uw webshop onvoldoende is. Dus is de eerste vraag “Waar wilt u staan met uw webshop over 5 jaar?”. Probeer die vraag nou eens te beantwoorden, schrijf het antwoord op en lees dan pas verder.

…………………

Concreet doel

De kans is groot dat u het doel over 5 jaar definieert in termen van omzet, aantal producten, behaalde winst of aantal personeelsleden. Het mag allemaal. Als u maar een concreet doel voor ogen heeft. En concreet betekent ‘meetbaar’ en in ‘de tijd’. Dus als u over 5 jaar €100.000 winst wilt behalen is dat een concreet doel. En daar gaat het om. Stel uzelf een concreet doel voor u en uw webshop. En dan nu de volgende vraag: “Hoe wilt u dit doel bereiken?”. Neem ook hier even de tijd voor, schrijf het antwoord op en lees dan verder.

…………………

Lastig hè?! Een doel stellen is niet zo moeilijk, maar om het te realiseren is veel meer nodig. Als u de vorige vraag beantwoort heeft u het begin gemaakt van uw ePlan. En waarschijnlijk merkt u meteen dat u de kennis mist om dat plan te maken en dus om uw doel te behalen. En juist daarvoor is de cursus ePlan opgezet. Vliegen zonder ePlan is als in de cockpit gaan zitten in de wetenschap dat elk vliegtuig vanzelf een keer naar beneden komt.

Als u het niet erg vindt wacht ik in dat geval liever op het vliegtuig en de piloot die wel vliegt met een ePlan. Ik wil namelijk niet vliegen maar ik wil van A naar B, en liefst met een zachte landing als het even kan. U zult dus moeten beschrijven waar u staat,waar u heen wilt, hoe de route zal zijn, welk weer het onderweg is, hoeveel brandstof u heeft, hoe de landingsbaan eruit ziet, welk verkeer u onderweg tegenkomt enzovoorts.

ePlan

Dat is nu precies wat u in de cursus ePlan ook zult leren. Hoe ziet uw Product-Markt-Combinatie eruit, wie zijn uw doelgroepen, welke concurrenten heeft u, waar scoren zij en waar kunt u scoren, hoe pakt u die score aan, wat doet u als het misloopt of tegenvalt, hoeveel ‘brandstof’ heeft u nodig en hoeveel neemt u mee, hoeveel brandstof verbruikt u onderweg en kunt u onderweg nog bijtanken? Wat zijn uw zwakke en sterke punten, welke kansen en bedreigingen komt u tegen, hoe gaat u hiermee om en wat betekenen ze voor uw ePlan?

Bij het maken van uw ePlan krijgt u als het ware een spiegel voorgehouden om uw plannen en doelen te visualiseren. U krijgt handvatten om uw doelen en succes aan af te meten, u krijgt inzicht in marketinginstrumenten, we leren u de basis van de techniek, hoe SEO werkt, hoe u keywords kunt vinden en inzetten. En u leert hoe u al die ideeën en plannen omzet in een financiële paragraaf. Zodat u weet of u winst maakt met uw webshop en zo ja, hoeveel.

Winst

Een webshop zonder ePlan is dus als een schot in de duisternis. Als u geluk heeft dan lukt het, maar de kans is ruim 75% dat het misgaat en u uw geld kwijtraakt. En dat alleen maar omdat u geen ePlan heeft. En als uit uw ePlan blijkt dat uw webshop, in die vorm, geen of onvoldoende winst maakt dan weet u in elk geval hoe u uw plannen moet aanpassen om wel winst te maken. Kijk, en dat is ook winst…

Geef een reactie

Copyright 2016 © Webshop Pro Alle rechten voorbehouden. Realisatie: It's all about You!