SEO zozo

SEO zozo

Leonie is een dierbare klant met een kleine webshop waarmee ze van de nood een deugd maakt. Aan huis gekluisterd door een slopende ziekte en met 3 kleine kinderen is het leven net wat minder makkelijk dan je zou wensen. Maar, zoals gezegd, ze heeft van de nood een deugd gemaakt. Ze verhuurde kinderkleertjes, die van de kleintjes waren voor ze met haar webshop begon, en heeft nu na enkele jaren flink doorwerken een leuk netwerk opgebouwd voor zowel verkoop als verhuur van kinderkleren.

Ingewikkeld

Ze merkt dat de concurrentie moordend wordt, zeker in de kledingbranche, en heeft na mijn adviezen, artikelen en blogs ingezien dat ze nu toch echt met SEO aan de gang moet. Maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. SEO is een ingewikkeld onderwerp met een lange incubatietijd en ongewisse uitkomst. Eigenlijk moet SEO zijn opgenomen in je eMarketingplan voordat je je webwinkel start.

Nadat ze het boek van Mark Jansen, “SEO voor dummies”, heeft gelezen komt ze naar me toe voor praktische invulling en advies. Ik leg Leonie uit dat SEO draait om zoekwoorden (de zogeheten ‘keywords‘) die door zoekmachines worden geïndexeerd en als iemand een zoekopdracht geeft dan zijn die keywords belangrijk voor de zoekresultaten. Simpel gezegd. De eerste vraag is dan ook welke keywords Leonie voor haar webshop gebruikt en waar zie die keywords toepast in bijvoorbeeld teksten, foto’s of video’s.

Google Analytics

De makkelijkste manier om keywords te zoeken die voor jou belangrijk zijn is om naar de concurrentie te kijken. Als je voor Leonie bijvoorbeeld als keyword ‘babykleren’ invult dan verschijnt een lijst van webshops die babykleren verkoopt. Met Google Analytics kun je vervolgens nagaan welke keywords de concurrent nog meer gebruikt. Die zijn wellicht ook voor Leonie van toepassing. En dat proces herhaalt zich voor elk mogelijk keyword.

De lijst van mogelijke keywords is lang en de lijst van concurrenten zo mogelijk nog langer. Het kost Leonie uiteindelijk een week van zoeken, surfen, kijken, opschrijven, meten en vergelijken. Maar dan is ze eruit. Ze heeft een lijst van 9 keywords die voor haar goed van toepassing zijn en waarmee ze haar webwinkel kan onderscheiden van de concurrent.

Schrijven van SEO-teksten

Nu moet ze teksten gaan schrijven, SEO-teksten om precies te zijn. Die plaatst ze in haar webshop en andere teksten plaatst ze op websites van bekenden en vriendinnen, allemaal voorzien van backlinks naar haar webshop en landingspagina’s met aanbiedingen. Maar na een maand belt ze me weer op. “Het helpt allemaal niks want ik schiet er nog bijna geen steek mee op” zo weet ze me te melden. En dat kan goed kloppen…

Het opbouwen van een goede ranking bij zoekresultaten is een langdurig proces dat gerust enkele maanden kan duren voordat de eerste resultaten zichtbaar worden. “Blijf vooral doorgaan met schrijven en publiceren” zo raad ik haar aan. En met de moed der wanhoop gaat ze door met haar SEO-teksten. Na bijna 4 maanden belt ze weer op. “Ik sta nu helemaal bovenaan” gilt ze me toe door de telefoon. Ik ben blij voor haar en complimenteer haar met de bereikte resultaten in de zoekmachines.

Na het vreugdevolle gesprek frons ik even en besef dat ze nog een lange weg te gaan heeft. Het gaat niet alleen om de zoekresultaten en de keywords maar om de hoeveelheid netwerkverkeer die eruit voortkomt. Maar ik besef ook dat ik haar succes en plezier met dit resultaat niet moet verstoren. Het duurt gewoon een hele tijd voor zoekresultaten zich vertalen naar echte conversie. Maar ervaring is doorgaans de beste leermeester. En een succesje op zijn tijd maakt dat we er vertrouwen in houden…

Geef een reactie

Copyright 2016 © Webshop Pro Alle rechten voorbehouden. Realisatie: It's all about You!