Overgang naar Clicks

Overgang naar Clicks

Trouwe lezers van mijn wekelijkse columns weten zo langzamerhand hoe ik tegen zaken aankijk en hoe ik zaken aanpak. Zo ook afgelopen maand toen ik per toeval in aanraking kwam met enkele winkeliers die ‘het moeilijk hebben’. Zoals vaker vraag ik door naar het hoe en waarom en na de eerste gesprekken heb ik besloten om de zoektocht voort te zetten.

Ontluisterend

De afgelopen weken heb ik 21 winkeliers gesproken met ontluisterend resultaat. Statistisch wellicht niet representatief maar op zijn minst zijn de resultaten van die gesprekken een teken aan de wand. Kern van mijn gesprekken met de winkeliers was de aanwezigheid van een website, het hebben van een webshop, een planmatige visie en de ideeën die winkeliers hebben over een toekomstige transitie richting webshop.

Wat blijkt is dat vrijwel elke winkelier een website heeft maar daar nauwelijks aandacht voor heeft. Veranderingen, toevoegingen, contact met klanten of ‘content marketing’ zijn items die nauwelijks aanwezig zijn. Informatie is verouderd (de laatste toevoeging aan de website is gemiddeld zo’n 6 maanden geleden) en men heeft geen focus op functie of inhoud van de website. De relatie tussen het ‘moeilijk hebben’ en het ontbreken van ‘clicks’ als onderdeel van de bedrijfsstrategie wordt in mijn gesprekken zelden toegegeven of erkend.

Klein

Toch is de overgang van website naar webshop relatief klein. De website als etalage is een deel van wat we als webshop beschouwen. De tweede stap is de bestelling, de winkelwagen die door de klant gevuld wordt, en de derde stap is het afrekenen. Feitelijk zijn dat technische aanvullingen op de reeds aanwezige website. Aan een website gebaseerd op WordPress kan bijvoorbeeld gemakkelijk een ‘WooCommerce-module’ toegevoegd worden voor de ‘winkelwagen’. De koppeling van ‘WooCommerce’ naar een payment provider is de volgende (standaard) stap.

Naast de technische toevoeging van WooCommerce en payment provider is een heroriëntatie van de opbouw van de website/webshop aan de orde. Een website biedt informatie en een webshop verleidt de bezoeker tot aankoop. Daarmee is de huidige content en opbouw dus ook aan verandering toe. Technisch en organisatorisch nauwelijks een groot probleem maar het vereist wel een focus van de ondernemer op de transitie van website naar webshop.

Bij vrijwel elk gesprek hoor ik hetzelfde verhaal. Zodra ze praten met een aanbieder van service, diensten of software is de verkoper gericht op verkoop van het eigen aanbod en niet gericht op het belang van de ondernemer. Daar lijkt niets mis mee, maar alle ondernemers klagen over gebrek goede cursus eCommerce. Daarom zijn ze overgeleverd aan verkooppraatjes zonder dat ze een keuze kunnen maken op basis van kennis, inzicht of visie.

Gebrek aan kennis

Juist dit gebrek aan kennis, opleiding en informatie maakt ondernemers afhoudend in hun beslissingen over richting en inhoud van website richting webshop. Met grote gevolgen voor de ondernemer en zijn bedrijf. 2015 zal voor veel retailers het jaar van de waarheid worden. Als ze in 2015 geen duidelijke plannen ontwikkelen van website naar webshop zullen zij het steeds moeilijker krijgen en zal de transitie ervan ook steeds moeilijker worden door de toenemende concurrentie.

Zelfs MKB Nederland maakte daarvan al melding in hun rapport van medio 2014 waarin zij stelt dat ‘40% van de retail binnen 5 jaar failliet zal zijn als zij de stap richting eCommerce missen’. Ook Prof. Cor Molenaar waarschuwt hiervoor in zijn boeken, artikelen en lezingen. Om nog maar te zwijgen over recente faillissementen van Free Record Shop, Siebel, Halfords en anderen die deze oorzaak aangeven. Het missen van de boot van website naar webshop.

De juiste volgorde is dan ook: volg een goede cursus, maak een businessplan, trek uw eigen plan, wees onderscheidend en plan de invoering en uitvoering van uw plannen. Klinkt dit als het intrappen van een open deur? Prima, dat scheelt u een sleutel om de deur te openen. U hoeft nu alleen nog maar naar binnen te stappen. Veel succes…

Geef een reactie

Copyright 2016 © Webshop Pro Alle rechten voorbehouden. Realisatie: It's all about You!