Marketing in optima forma

Marketing in optima forma

Mijn volgers en lezers kennen mijn opbouwende kritiek over marketing en webshops, met soms een sausje van sarcasme of een voorbeeld uit de praktijk. En door de jaren heen zijn er maar weinig momenten die me een WAUW-gevoel geven. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Vandaag gebeurde het!

Jarig

Wat is het geval… Mijn vrouw is jarig en omdat het dit keer op een maandag valt besluit ik een mooie bos bloemen te laten bezorgen op haar werk. Door mijn vele contacten en ervaring switch ik regelmatig van leverancier en zo ook hier. Dit keer was Topbloemen aan de beurt. Een leuke firma die op plaats 95 staat in de Twinkle Top-100 met ca €8.500.000 omzet en een groot netwerk van lokale bloemisten.

Zo gezegd, zo gedaan dus. Ik zoek een leuke bos bloemen uit, selecteer een lief kaartje met persoonlijke tekst en vraag om bezorging op die betreffende maandag. Het kost wat meer, maar dat mag best een paar Euries kosten nietwaar. En als criticus constateer ik meteen dat ook dit bedrijf niet voldoet aan de Europese wetgeving inzake kopen-op-afstand. Ondanks dat ze lid zijn van thuiswinkel.org. Maar ja, dat geldt voor vrijwel al hun leden.

Nu komt het. Ik word rond half twaalf door mijn vrouw gebeld die helemaal blij en gelukkig is met zo’n attente man en weet nu dat ze vanavond een romantisch diner tegemoet kan zien. Echter wat schetst mijn verbazing… Ik krijg, vlak na bezorging, een mail van topbloemen.nl. Een mail met een persoonlijke video, zo belooft men dan.

Persoonlijke video als marketing tool

Ja ja, dat zal wel. Ik ben al zoveel dingen tegen gekomen in dit vak. Oké, ik start de video en die ziet er ronduit knap uit. Goede kwaliteit, leuk verhaal over het bedrijf en… het is inderdaad een persoonlijke video. Want ik zie hoe een bloemiste ‘mijn’ bos bloemen inpakt, hoe ze de bos bloemen verpakken in hun speciale tasjes, het netjes aankleden en er mijn kaartje aanhangen. Ja ja… MIJN kaartje. Met MIJN tekst, MIJN persoonlijke boodschap. In diezelfde bos bloemen die zojuist volgens de video is ingepakt en bezorgd.

Enkele shots later zie ik de bloemenbezorger met tablet en het adres waar de bloemen zojuist zijn bezorgd. En ik kan u verzekeren, dat adres klopt exact! Zelfs een deel van de route die de bezorger aflegt klopt, want ik herken één van de straten waar de auto doorheen rijdt. Nu kan dat natuurlijk toeval zijn, maar als ik een video zie met MIJN boeket, MIJN boodschap en MIJN bezorgadres, dan wil ik dat deel ook nog wel geloven.

De hele video duurt slechts 55 seconden, het is de beste commercial die ik ooit gezien heb. En ik kan u verzekeren, ik heb er heel wat gezien (en gemaakt by the way). Kwaliteit is goed, timing is perfect, uitstraling is TOP en de boodschap uitstekend. Geen reclame of push-bericht, maar gewoon een inkijkje hoe ze omgaan met MIJN bestelling, hoe het eruit ziet, hoe ze het bezorgen en hoe ze letten op kwaliteit en klantbeleving. Alleen jammer dat ik het verbaasde gezicht van mijn vrouw niet in die film zie als ze de bloemen in ontvangst neemt. Maar ach, je kunt nou eenmaal niet alles hebben.

Briljant idee

Waarom vertel ik dit verhaal? Wel, één van mijn boodschappen is dat je als bedrijf, en zeker als webshop, onderscheidend moet zijn van de ‘meute’. Welnu, dit is een prachtig voorbeeld van marketing met onderscheidend vermogen en het is de eerste keer dat ik meemaak dat een video van deze kwaliteit inderdaad zo persoonlijk is samengesteld. Ik ken de technieken die ze gebruiken en ik vind het een briljant idee en evenzo briljant uitgevoerd. Maar dat interesseert me nu gewoon even niet. Ik heb de video wel 10 keer afgespeeld. En ja, met af en toe een emo-momentje.

Voor wie de video wil zien, kijk maar op mijn Facebookpagina (6 januari). Want zelfs daar hebben ze aan gedacht. Het delen van MIJN video op MIJN Facebook. Dit keer breek ik met mijn regels en ik deel hun video. Ook als statement. Want dit is en blijft de beste commercial die ik ooit gezien heb. En dat mogen mijn vrienden voor de verandering best eens weten. Lang leve topbloemen.nl…

Geef een reactie

Copyright 2016 © Webshop Pro Alle rechten voorbehouden. Realisatie: It's all about You!