Investeren in opleiding

Investeren in opleiding

Eens in de maand hebben we met een paar ondernemers intervisie. Daarbij komt één van de deelnemers met een onderwerp of vraag om dit te spiegelen met de andere ondernemers. Dit keer kwam Lisanne met het onderwerp ‘Search Engine Advertisement’ en Google Adwords.
U weet wel, de advertenties in Google die naast de zoekresultaten verschijnen. Volgens haar kost het maandelijks veel geld, maar is naar haar idee ondoelmatig en levert weinig op.

SEA

Veel ondernemers herkennen dit probleem maar wat doe je er aan? Lisanne heeft een winkel en een webshop in dameskleding en accessoires. Maar welke keywords gebruikt zij? Wie is haar doelgroep? Waarin onderscheidt zij zich? Wat doet ze aan Social Media? Welke marketinginstrumenten zet zij nu in? Kent ze van elk instrument het rendement dat het oplevert? Vragen te over, maar de kernvraag was: “Wat weet je zelf van het onderwerp SEO/SEA?”.

Wat bleek? Ze had van internet een white paper gedownload en gelezen en was van de weeromstuit begonnen met AdWords. Zodra nu iemand zoekt op ‘dameskleding’, mode”, ‘blouse’ enzovoorts dan kwam haar AdWordstekst bovendrijven. En door de grote volumes en concurrentie kost elke klik een behoorlijk bedrag, maar conversie….ho maar… Zo was ze het afgelopen kwartaal al ruim € 4000 verder zonder noemenswaardig resultaat.

Cursus

Maar binnen haar bedrijf is er niemand met ook maar enige vorm van kennis over SEO en/of SEA. En dat omdat de cursus € 2400 kostte wat zij teveel geld vindt. Dus wel € 4000 uitgeven aan nutteloze SEA, maar geen cursus van € 2400 waarbij je waarschijnlijk veel minder SEA nodig hebt? Dat is raar… maar voor haar niet. “Als ik iemand op cursus stuur zijn ze zo weer weg en kan ik opnieuw beginnen” en “ik heb zelf geen tijd om dagenlang in de klas te zitten”.

Naast dat klassikale cursussen zeer ondoelmatig zijn, kosten ze inderdaad veel tijd en geld. Daarom hebben we bij Webshop-pro ook de eLearningcursussen ontwikkeld. Dat is goedkoper qua investering en veel doelmatiger, omdat je het eindeloos kan herhalen zonder op reis te hoeven. Leren waar en wanneer je wilt, en… zo vaak als je wilt. Lisanne heeft nu op mijn advies de cursus ePlan gevolgd en ik sprak haar gisteren weer. Ze snapt het nu.

Keywords

Eerst je keywords bepalen. Voor je homepage (als totale websitevindbaarheid), maar ook voor elke pagina, elk product, elke categorie en naast specificaties ook leuke teksten, video’s erbij, blogjes op andere sites voor backlinks en foto’s die vindbaar zijn door hun tags. En alles is nu op elkaar afgestemd, zodat haar webshop één geheel is qua SEO en ze nu opeens een veel hogere ranking haalt, weliswaar nog op pagina 2 maar ze stijgt snel. En ze moet nog beginnen met de cursus SEO/SEA die dit voorjaar uitkomt.

Begin volgend jaar gaan 2 collega’s van haar starten met de cursus eMarketing. Op mijn advies heeft ze hen het voorstel gedaan voor de opleiding met een studieschuld die ze in 2 jaar tijd afbouwen. Als ze voordien weggaan moeten ze een evenredig deel van de studiekosten terugbetalen. Beiden zijn enthousiast over dit initiatief. Overigens kost die cursus slechts € 695 p.p. en wordt door beide dames in de eigen tijd gevolgd. Via internet uiteraard.

Dit gebeurt met veel webshopondernemers. Ze geven geld uit aan van alles, maar dat wat ze het meeste nodig hebben, namelijk kennis, mag niks kosten en wordt wel even op internet opgezocht. Daar zit nou juist het gevaar. Internet bevat informatie en informatie is nog geen kennis. Met kennis weet je hoe je informatie moet gebruiken, maar het is niet hetzelfde. En, informatie op internet is vooral commercieel van aard en is bedoeld om te triggeren zodat je bij de aanbieder van die informatie gaat kopen. De echte nuance en crux leer je er dus niet.

Lisanne kan haar bevindingen goed samenvatten:

“Investeren in opleiding is de enige investering waarop je niet hoeft af te schrijven.”

Geef een reactie

Copyright 2016 © Webshop Pro Alle rechten voorbehouden. Realisatie: It's all about You!