Inspiratie en transpiratie

Inspiratie en transpiratie

Toen we in 2012 begonnen met de cursusserie van Webshop-Pro was het vooral de inspiratie die ons dreef. Maar nu, 3 jaar later, weet ik dat het toch vooral de transpiratie is die het succes oplevert. Op dit moment bestaat het succes uit het feit dat de cursussen klaar zijn, maar er is geen enkele twijfel dat het ook zal leiden tot zakelijk succes. Wishfull thinking? Misschien… Maar wat moet een man zonder dromen?!

Uitvoering

Maar wat voor mij geldt zal ook voor u gelden. Het enkele idee om een webshop te starten is mooi en leuk, maar de uitvoering is de transpiratie. Of u die webshop nou start ‘vanuit huis’ of als vervolg op uw winkel. De transpiratie begint met het maken van een goed ePlan voor uw webshop. En daar hebben we, uiteraard, een prachtige cursus voor gemaakt. Maar daarna begint pas de echte transpiratie…

Allereerst het vertalen van uw Product-Markt-Combinatie naar een volwaardig geheel van producten, prijzen, verhalen, pagina’s, keywords, video en selectiecriteria. Om er maar een paar te noemen. ‘Even de webshop vullen’ wordt dan geroepen. Maar iedereen die dit proces wel eens heeft meegemaakt weet dat je dat in elk geval dat ‘even’ kunt weglaten. Het vullen van de webshop is bij aanvang van de webshop een enorme klus waar men gemakkelijk enkele maanden mee bezig kan zijn. En dan nog moet de webshop-houder er rekening mee houden dat elke week een aantal uren nodig is om de ‘vulling’ bij te houden.

Naast het vullen van de webshop met teksten, foto’s en eventueel video’s van uw producten en categorieën moet u ook letten op huisstijl, lay-out, keywords, SEO, thumbnails, specificaties en wat dies meer zij. En bij alles wat u vult zult u uw potentiële klant in het achterhoofd willen houden. Hoe ziet het eruit? Kan het makkelijk gevonden worden? Geef ik te veel of te weinig informatie? Zet het aan tot conversie? Past het bij elkaar? Enzovoorts.

Marketing

En als de webshop eenmaal gevuld is volgt de marketing. U heeft natuurlijk al bedacht welke instrumenten u wilt gaan inzetten. Maar wat wordt uw boodschap? Hoe inspireert u de mensen met uw teksten? Hoe lokt u ze naar uw webshop? Welke technieken gebruikt u? Ook hier begint het met inspiratie maar die wordt al snel gevolgd door nog veel meer transpiratie. Stel dat u e-mailmarketing gebruikt… Het begint met de onderwerpregel. Die moet een trigger hebben om uw email überhaupt te openen. En dat de tekst, body, plaatjes, lay-out, allemaal op weg naar de gewenste conversie…

Na de transpiratie van het vullen komt de transpiratie van de marketing. En vergis u niet, die maakt maar liefst 70% uit van al uw werk. U moet uw Social Media bijhouden, uw klanten te woord staan, mails lezen en sturen, de planning van uw marketing opvolgen, nieuwe plannen maken, teksten schrijven, enzovoorts. Gemiddeld besteed een webshophouder hier zo’n 5 a 6 uur per dag aan! En als  u personeel in dienst neemt zal die zich vooral wijden aan ‘omringende zaken’ als logistiek, administratie en communicatie. De hoeveelheid tijd die u besteed aan marketing zal met personeel eerder toe- dan afnemen.

Mixen

Daarom is het zo verbazingwekkend dat de gemiddelde webshophouder slechts 3 marketinginstrumenten kan noemen. En laat dat nou meteen ook de instrumenten zijn die hij inzet. Dat er nog 21 andere instrumenten zijn is wel bekend, zeker als ik ze even voor u opnoem, maar kennis van gebruik en inzet is nauwelijks aanwezig. En dat terwijl het juist de combinatie van marketinginstrumenten is die het meeste succes hebben. Het is de marketingMIX die zorgt voor resultaat, niet het gebruik van een of enkele instrumenten los van elkaar.

Daarom hebben we de cursus eMarketing gemaakt. Het is uw kennismaking met alle mogelijke marketinginstrumenten die u kunt inzetten en u leert hoe u van al die instrumenten een MIX kunt maken en hoe u met behulp van A/B-testen kunt uitrekenen welke inzet en welke mix het beste resultaat opleveren. Neem de proef op de som en schijf op welke instrumenten u kent. En schrijf dan op welke u goed genoeg kent om volledig te gebruiken. Overtuigd?

Geef een reactie

Copyright 2016 © Webshop Pro Alle rechten voorbehouden. Realisatie: It's all about You!