Google komt uit de kast

Google komt uit de kast

Voor het eerst in de historie van dit bedrijf wordt vooraf aangegeven dat een algoritme van Google gaat veranderen, wat er gaat veranderen en waarom die verandering wordt doorgevoerd. En die historische datum is al op 21 april 2015. Vanaf dat moment wordt in de ranking namelijk een weging meegegeven of een website of webshop ‘mobile friendly‘ is.

Responsive design ofwel mobielvriendelijke website of webshop

“Nou en…”zult u zeggen? Nou, neemt u van mij aan dat heel veel mensen graag willen weten wat die algoritmes van Google zijn, hoe ze werken en wanneer ze in werking treden. Dat Google die informatie nu gedeeltelijk vrijgeeft is alleen daarom al uitzonderlijk. Maar er is meer… Blijkbaar is Google zo groot en sterk dat zij de markt kunnen dwingen om websites en webshops te beoordelen op hun mobiele gebruik. Dat heet in vaktermen ‘responsive design‘. Daarbij past de layout van uw webshop zich aan aan het apparaat van de gebruiker.

Zo’n 56% van alles op internet gebeurt via smartphones of tablet en die hebben een andere schermresolutie dan een PC of laptop. Daardoor zijn webshops die niet responsive zijn op dit soort mobiele apparaten moeilijk leesbaar of bruikbaar. En dus moet het design en de layout navenant worden aangepast. Dat lijkt een simpel karweitje maar dat is het niet. Het vereist namelijk een compleet andere manier van opbouw en design van uw webshop om die ook echt responsive te maken. Dus niet schalen van foto’s en tekst maar een echte aanpassing van het design als een gebruiker er met zijn iPhone of Samsung Note op terecht komt.

Google ranking

De mate waarin een webshop responsive is zal dus vanaf 21 april direct gevolgen hebben voor de zoekresultaten en daarmee op uw mogelijke omzet. Want als u te weinig responsive bent met uw webshop (naar de mening van Google) zult u kelderen in de Google-resultaten. En daarmee dus ook omzet en winst! Want de Google zoekresultaten zijn voor ruim 75% verantwoordelijk voor de werving van nieuwe klanten. En als u die gaat missen door een slecht design van uw webshop kost dat dus 75% van uw klantenaanwas.

Met name de players onder de webshops (webwinkeliers zonder winkel) zullen hier veel last van kunnen krijgen en zullen de komende tijd in grote getale aan de slag moeten met hun responsive webshopdesign. Echte winkeliers die een webshop hebben echter kunnen hun kracht juist in deze periode uitwerken. Zij hebben namelijk echte klanten die in hun winkel komen en zij kunnen hun klanten beter leren kennen door ze te vragen naar hun gegevens zodat ze ook via hun webshop een relatie met hun klanten kunnen opbouwen. En in die situatie heb je nou eenmaal geen Google zoekresultaten nodig!

En winkeliers zonder webshop? Tja, dat zal wel net zo gaan als met de dinosaurussen. De meteoor is al gevallen en bedekt de aarde met zijn grauwsluier. We zullen die laatste echte winkelier te zijner tijd wel aantreffen in een museum als opgezet exemplaar. Een nostalgisch aandenken aan vroeger tijden waarin het een onsje en een beter meer mocht zijn.

Werk aan de winkel

Voor het ogenblik is er gewoon veel werk aan de winkel om onze webshops aan te passen aan het moment van de Google waarheid. En mocht u twijfelen of uw webshop wel echt mobile friendly is dan volgt hier een tool van Google waarmee u dat kunt testen voor uw webshop of website.

Veel plezier en succes met uw webshop en Google…

Geef een reactie

Copyright 2016 © Webshop Pro Alle rechten voorbehouden. Realisatie: It's all about You!