De waanzinnige webwinkel

De waanzinnige webwinkel

Wie het nieuws over, van en voor webwinkels volgt, valt het op dat er telkens initiatieven zijn die grote webshops ondernemen in de keiharde concurrentiestrijd die gaande is om de online markt. Zijn het niet de drones die pakjes afleveren, dan zijn het wel centrale postbussen voor pakjes of selling webinars. En elke keer is de ‘visie’ van de initiatiefnemers dat het sneller, beter, makkelijk en goedkoper moet voor de klant.

Hierdoor krijgen de talloze kleine webwinkels in Nederland (en dat zijn er al snel zo’n 40.000!) al snel het idee dat ze hopeloos achter de feiten aanhobbelen en eigenlijk al bij voorbaat geen kans hebben op een normale omzet en winst. Maar het tegendeel is waar…

Ratrace van automatisering

Wat we met z’n allen vergeten is dat alles in deze ratrace alles steeds meer geautomatiseerd wordt en dus steeds minder persoonlijk wordt. Ook  callcenters kunnen daar weinig tot niets aan veranderen. En dat is logisch als we de enorme aantallen pakjes van Zalando, Wehkamp of Cool Blue in ogenschouw nemen. Maar ik heb nog steeds geen klant horen zeggen dat het sneller, goedkoper, sneller of beter moet. Integendeel… Klanten maken hun eigen afwegingen.

Sommige klanten nemen een levertijd van 2 tot 4 weken voor lief bij Ali Baba vanuit China omdat het product net iets goedkoper is. Of de klant had het te druk waardoor het kopen van een verjaardagskado erbij inschiet en bol.com nou eenmaal snel levert. En weer een andere klant betaalt graag iets meer maar wil graag een persoonlijk advies of persoonlijk contact.

De wapens van de kleine webwinkel

Het beter, sneller, goedkoper of makkelijker is dus een typering die iets zegt over de klanten van de webwinkel die dat nastreeft. En het zegt zeker niet iets over de markt als geheel. Het is de eigen doelgroep die (al dan niet terecht) als zodanig wordt getypeerd en waarvoor men een aanbod zoekt waarvan men denkt dat het tegemoet komt aan de wensen. Dat stupide media deze berichtgeving overneemt alsof de hele markt er zo over denkt zegt hooguit iets over het niveau van dat journaille en de PR-kunsten van de firma die dat soort ‘nieuws’ brengt.

Kleine webwinkels hebben heel andere ‘wapens’ zoals meer service, beter bereikbaar, goede kwaliteit, persoonlijk, exclusief, bijzonder, niche-markt, beleving of toegevoegde waarde. Waar de Twinkle Top-100 het moet hebben van massa, snelheid en prijs daar kan de kleine webwinkel dus zijn eigen ‘wapens’ inzetten. Welke ‘wapens’ hoe moeten worden ingezet hangt af van het portfolio, kennis van doelgroep en markt, ervaring, persoonlijkheid en beschikbare tijd.

Maar… als je deze ‘wapens’ wilt inzetten om je eigen marktaandeel te veroveren dan moet je dat communiceren. Dus als je het persoonlijk contact wilt gebruiken als ‘wapen’ dan plaats je een foto van jezelf in je webwinkel, spreekt de klant persoonlijk aan, je tutoyeert in je teksten, je bent bereikbaar (per telefoon en per mail) je reageert met persoonlijke mails en je schrijft iets leuks over jezelf. Om maar een voorbeeld te noemen. Dat ‘wapen’ ga je dus praktisch vorm en inhoud geven.

Wapenkennis

Dit schrijvende besef ik ook wel dat een of enkele ‘wapens’ definiëren en inzetten maar één deel van het verhaal is. Het communiceren van je ‘wapens’ naar je doelgroep vereist kennis en ervaring die vele van de kleine webwinkels vooralsnog ontberen. Dus raad ik ze aan te investeren in opleidingen en cursussen die deze lacunes opvullen. En natuurlijk bieden wij die opleidingen, dat is ons vakgebied. En daarom schrijf ik er ook elke keer weer over.

Maar ja, als je niet bereid bent om een paar honderd euro te besteden aan je eigen kennis en kunde, dan verdien je ook niet beter dan onder de voet gelopen te worden in de agressieve online markt van vandaag. Niet investeren is net zoiets als het kopen van een auto zonder motor. Het zit lekker en ziet er gaaf uit maar je komt er geen centimeter mee vooruit…

Vooruit met de geit… Oeps, auto…

Geef een reactie

Copyright 2016 © Webshop Pro Alle rechten voorbehouden. Realisatie: It's all about You!