Certificering voor de elite

Certificering voor de elite

In de vorige column sprak ik over ‘Waanzinnige Certificering’ en waarom die overbodig en zelfs misleidend is. Tenminste, als de Autoriteit Consument en Markt (ACM) haar werk naar behoren zou doen. Zelfs twee jaar na invoering van de ‘Wet Verkoop op Afstand’ is door de ACM nog steeds geen onderzoek gedaan naar naleving van deze wet. Gelukkig heeft ze aangekondigd dat ze in 2016 wel haar controlerende werk gaat doen. We zijn benieuwd…

Veelvoud aan certificeringen

Kenners van eCommerce weten dat er een veelvoud aan certificeringen is, zoals het bekende Thuiswinkel.org van Wijnand Jongen maar ook Qshops, Webwinkel Keur, Webshop Keurmerk enz. Er zijn zelfs vergelijkingssites voor keurmerken voor twijfelende webshopondernemers. Maar de kernbedoeling is toch om vertrouwenwekkend over te komen en zo consumenten extra of meer te verleiden tot de o zo gewenste conversie (lees: verkoop).

Fascinerend vind ik de aanpak van Thuiswinkel.org dat geen middel onbenut laat om dat vertrouwenwekkende imago op te bouwen en in stand te houden. Zo is er een bestuur met als voorzitter Ed Nijpels en 7 medebestuursleden die allemaal een hoge functie hebben in de Twinkle Top-100. Daarbij vertegenwoordigt Ed Nijpels Thuiswinkel.org in het bestuur van VNO/NCW als bestuurslid en is hij kroonlid in de Sociaal Economischer Raad (SER).

Thuiswinkelen

Naast Thuiswinkel.org bestaat er de ‘Stichting Certificering Thuiswinkel Waarborg’ onder voorzitterschap van eCommerce-goeroe Cor Molenaar. Deze stichting doet onderzoek naar de certificeringseisen van aspirantleden en adviseert het bestuur over toelating. Overigens is de ambtelijk secretaris (zeg maar de dagelijkse leiding van deze stichting) in handen van dezelfde Wijnand Jongen die ook algemeen directeur is van Thuiswinkel.org.

En dan de kosten van lidmaatschap. Die zijn niet mis want alleen de aanmelding kost al €615. Eenmaal lid ben je per jaar minimaal €500 tot maximaal € 29.000 kwijt. OK, dat laatste geldt alleen voor de Twinkle Top-33 maar toch… Het is vele malen meer dan bij elk van de andere keurmerken die dezelfde eisen en voorwaarden neerleggen aan hun leden.

Achilleshiel

Met zo’n enorme omzet kan Thuiswinkel.org gemakkelijk mensen en organisaties inhuren om de belangen van de Top-100 in de eCommerce te ‘verdedigen’. Maar daarbij is dit ook meteen de achilleshiel van de eCommerce. Thuiswinkel.org is er dus eigenlijk vooral voor de Twinkle Top-100 en de wannabee’s. Zeker als u weet dat de Top-250 zo’n 70% van alle eCommerce in Nederland vertegenwoordigt. Slechts 30% komt dus bij 70.000 kleinere webshops terecht.

Kortom, Thuiswinkel.org is een certificering voor de eCommerce-elite die met enorme budgetten een merk koopt die vertrouwen moet wekken omdat de ACM zijn werk niet doet. Dat er 70.000 kleine(re) webshops zijn die stinkend hun best doen om een menswaardig inkomen te verwerven interesseert niemand, en zeker Thuiswinkel.org en de ACM niet.

Dat ook die 70.000 kleine(re) webshops graag kennis verwerven, waardering wensen en graag bonafide te boek staan zal de Certificeringselite een worst zijn. En terecht… Want als die 70.000 kleine(re) webshops wel opeens over kennis, invloed en slagkracht gaan beschikken kan het wel eens heel snel bergafwaarts gaan met clubs als Wehkamp, Zalando, SunWeb, Bol.com en Coolblue.

Elite

Als nu de ACM haar werk naar behoren doet en aan die controles een keurmerk hangt, dan is het meteen gedaan met de overmatige invloed die de certificeringselite in Nederland naar zich toe trekt door met geld te zwaaien bij Wijnand Jongen en zijn Thuiswinkel.org.

In dat kader zou Nijpels er goed aan doen om als kroonlid bij de Sociaal Economische Raad (SER) te pleiten voor een sterkere en goede werking van de ACM, inclusief certificering voor alle webshops in Nederland die aan de wet voldoen. Met als logisch resultaat dat hij dan zijn functie als bestuursvoorzitter van Thuiswinkel.org zal neerleggen. Maar ja, een dergelijke actie van Nijpels valt in hetzelfde stramien als we van hem zagen bij DSB, ABP en SENA.

Geef een reactie

Copyright 2016 © Webshop Pro Alle rechten voorbehouden. Realisatie: It's all about You!