Bricks & nu de clicks

Bricks & nu de clicks

Roel is een oude kennis van me, een echte winkelier in wit- en bruingoed bij ons in de winkelstraat en ik koop mijn spulletjes al jaren bij hem. Zelfs al is hij een tikkeltje duurder. En met zijn grote krulsnor en bulderende lach is hij een leuke vent die zijn klanten kent en perfect helpt. Op een dag kom ik langs voor een nieuw broodrooster en in zijn gebruikelijke praatje vraagt hij: “Hé Gert, jij bent toch zo’n specialist in eCommerce en eLearning?”. Benieuwd naar wat komen gaat beaam ik zijn vraag en hij komt meteen los met zijn verhaal.

Moet

Hij sprak met collega’s en branchevereniging op een soort van beurs en hij realiseerde zich dat ook hij ‘aan de webshop moet’, en snel ook als hij z’n collega’s moet geloven. “Maar ik ben altijd druk in de zaak en er is altijd wel iemand ziek, zwak of misselijk. Trouwens wat weet ik nou van computers en al die techniek? Om nog maar te zwijgen over de enorme investeringen…”.

Ik ken zijn argumenten want ik kom ze vaak tegen bij retailers die ‘aan de webwinkel motten’. Die argumenten zijn terecht maar dat betekent niet dat er geen oplossingen voor zijn. Voor de overgang van retail naar ‘bricks&clicks’ kan het beste een rustig groeipad worden gekozen. Dat betekent een cursus volgen (bijvoorbeeld een eLearning cursus bij Educommerce.nl) om een eMarketingplan te leren maken, bekend te raken met de basiskennis van de webshop en een gedegen plan leren maken voor de ‘clicks’.

Simpel beginnen

Een winkelier kan het beste beginnen met een beperkt aantal artikelen die een aanvulling zijn op het hoofdassortiment en die liefst ook een snelle doorloopsnelheid hebben. Die zijn gemakkelijk vanuit de winkel te verzorgen en zorgen ervoor dat klanten in de buurt niet weglopen omdat deze ‘bijzaken’ elders goedkoper zijn. Bij kleinere bestellingen kan de klant zijn bestelde spullen ophalen waardoor de loop in de winkel ook toeneemt.

Tweede stap is een band aangaan met zijn bestaande klanten. Roel gaat een prijsvraag maken om klanten te verleiden hun emailadres af te geven en zich te abonneren op zijn nieuwsbrief met daarin ontwikkelingen, nieuwe producten, Vraag&Antwoord en aanbiedingen. Mensen die zijn nieuwsbrief ontvangen kunnen ook gebruik maken van zijn referral en loyalty-programma en hij introduceert een ‘Vaste Klanten Pas’ voor iedereen die zich hiervoor  aanmeld.

Verantwoordelijk

Op mijn advies stelt hij één van zijn personeelsleden, Peter, een frisse knul met sproeten en een bijna-wizzkid, aan als Manager Webshop. Ook hij volgt de cursus bij 4U Training en besluit op basis daarvan klein te beginnen met de nieuwe webshop. Niet moeilijk of groot, maar gewoon rustig aan, klein beginnen, kennis en ervaring opdoen, het klantenbestand op- en uitbouwen en vandaar te zien wat de beste stappen zijn voor het vervolg.

We zijn nu bijna een half jaar verder en ik ga bij Roel langs voor stofzuigerzakken. Dit keer heb ik ze besteld in zijn webshop en ga ze afhalen bij zijn winkel. Roel komt met tegemoet met zijn grote snor en een glimlach die te breed is menig deur. “Hé Gert, leuk je weer te zien man! Die webshop loopt als een tierelier joh. En Peter doet het echt geweldig”. Ik ben blij met z’n enthousiasme. Als Roel verder praat blijkt dat zijn webshop nu al winstgevend is, er is meer loop in de winkel en ruim 2500 klanten die met zijn ‘Vaste Klanten Pas’ rondlopen.

Na ruim een uur bijgepraat te hebben ga ik de deur uit met drie pakjes stofzuigerzakken, een tevreden klant, een goede vriend en vooral een tevreden (web)winkelier. Zo kan het dus ook…

 

 

 

Geef een reactie

Copyright 2016 © Webshop Pro Alle rechten voorbehouden. Realisatie: It's all about You!