Adwords is luie marketing

Adwords is luie marketing

Google is in Nederland de onbetwiste marktleider als zoekmachine. Dat is plezierig voor webshops want dan hoef je niet al te veel na te denken waar je moet adverteren. Als je adverteert met AdWords bereik je 90% van je doelgroep. En daar gaat hem om bij marketing. Toch? Of toch niet?

Het basisprincipe van Google AdWords is vrij simpel. Als iemand zoekt op een keyword, dat u van tevoren aangeeft, dan laat Google een tekst van u zien als ‘zoekresultaat’ en als de zoeker er op klikt dan betaalt u een bedrag aan Google voor die ‘click through’. En hoe groter het aantal zoekers op een keyword des te meer u betaalt per click. Zo weet u 2 dingen zeker: A) U betaalt alleen voor mensen die op uw website komen en B) U kunt precies meten wat elke click kost door de CTR af te zetten tegen uw conversie.

Briljant

De Googlemarketeer die dit heeft bedacht staat voor mij op eenzame hoogte met briljante geniën zoals Einstein en Hawking. Reclame heeft zo opeens meetbaar resultaat, is traceerbaar, kan elk moment worden aangepast, kan op elke doelgroep worden afgestemd en u houdt er uw reclamebudget strak mee in de hand. Alleen heeft u voor de realisatie wel een bureau nodig die deze finesses regelt. Want AdWords ‘doen’ is behoorlijk complex.

Kortom, elk denkbaar argument om NIET te adverteren (zoals bijv. in een magazine of krant) is hiermee door Google onderuit gehaald en u haalt met AdWords de perfecte tool in huis voor uw webshop. Het bureau dat u assisteert met AdWords kost weinig omdat ze worden betaald door de provisie van Google, u weet vooraf wat u aan reclame uitgeeft en u bent vrijwel zeker van de omzet die nota bene ook nog eens traceerbaar, meetbaar en stuurbaar is. En dus wordt AdWords door elke webshop toegepast. Hahaha… en daar gaat de perfecte marketing…

Manipulatie

Wat gaat er opeens mis met dit perfecte reclame-instrument? Wel, de algemene bekendheid en de brede toepassing. Iedereen past AdWords toe en dus stijgen de betaalde ‘zoekresultaten’. Consumenten weten dit en slaan die eerste zoekresultaten bovenaan over omdat ze intuïtief weten dat ze gemanipuleerd worden. En dat wil een consument niet.

Bovendien zorgen de enorme marketingbudgetten ervoor dat clubs als Zalando, Wehkamp en Bol.com vrijwel altijd bovenaan staan. En die zijn ook behoorlijk grijsgedraaid en worden dus ook bijna automatisch overgeslagen. Helemaal sinds ze het verdienmodel van Beslist.nl als shop-in-shop zijn gaan nabootsen waardoor een giga ‘winkel-van-sinkel’ ontstaat. Net als bij V&D, je kan er alles kopen en alles is van een middelmaat. En we weten waar dat toe leidt…

Nee, een consument anno 2016 zoekt op internet wat het ook mist in de winkelstraat. Beleving, authenticiteit, persoonlijke aandacht, onderscheidend vermogen. Allemaal dingen die je met een reclamebudget nooit kunt kopen. Dit soort dingen moet van binnenuit komen. Net als toen Anton Dreesman nog kantoor hield op de 5e verdieping in de Kalverstraat. Of die oude Albert Heijn die elke dag één van zijn filialen bezoekt om er boodschappen te doen.

Onderscheidend en authentiek

Die passie, die gedrevenheid, die ondernemerszin, dat pionieren… Die maken dat je uniek wordt, een eigen smaak ontwikkelt, authentiek bent, onderscheidend bent door je persoonlijkheid en altijd bereid bent om die ene extra stap te doen. Dat zijn ondernemers die met hun webshops langdurig zullen overleven in een turbulente wereld van internet. Al is het maar omdat het leuk is telkens iets anders te doen, experimenteren met video, nieuwe kennis opdoen, cursussen volgen, concurrentie zien als uitdaging en Zalando en Wehkamp ziet als voorbeelden hoe je je klanten NIET moet behandelen (als vee).

Elke dag is dynamisch, biedt iets nieuws, geeft kansen, maakt dat je nieuwe mensen ontmoet en bovenal schept plezier in het werk dat je doet. Dat is het echte ondernemen. En bent u niet zo’n ondernemer? Geen nood, er is altijd nog Google AdWords.

Geef een reactie

Copyright 2016 © Webshop Pro Alle rechten voorbehouden. Realisatie: It's all about You!